praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Zastrzeżenie znaku towarowego
Wymyśliłeś chwytliwą nazwę dla swojej firmy oraz stworzyłeś idealne logo. Chcesz zastrzec znak towarowy. Jednak zanim złożysz wniosek do urzędu patentowego powinieneś sprawdzić, czy wymyślony przez Ciebie znak ma w ogóle szansę na zarejestrowanie. Dlatego właśnie warto jest wykonać badanie zdolności rejestrowej tego znaku.
Badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego polega na szczegółowej analizie konkretnego znaku towarowego pod kątem możliwości jego rejestracji w urzędzie patentowym. Podczas badania zdolności rejestrowej znaku bierze się pod uwagę przede wszystkim:
Przy badaniu zdolności rejestrowej znaku towarowego na początku warto przyjrzeć się przesłankom bezwzględnym odmowy rejestracji znaku towarowego. Są to przesłanki, przez które urzędy patentowe mogą od razu odrzucić zgłoszenie danego znaku towarowego do rejestracji. Przesłanki te zawarte są w art. 1291 ustawy prawo własności przemysłowej. Cały katalog zawiera kilkanaście powodów, dla których znak towarowy nie będzie mógł uzyskać ochrony. Przy przeprowadzaniu badania zdolności rejestrowej znaku towarowego trzeba przeanalizować wszystkie te przesłanki w kontekście badanego znaku.
Najczęściej występującą przesłanką bezwzględną odmowy rejestracji znaku towarowego jest jego opisowość, czyli sytuacja, w której znak towarowy składa się wyłącznie z elementów mogących służyć do wskazania rodzaju, pochodzenia, jakości, ilości, wartości, przeznaczenia, sposobu wytwarzania, składu, funkcji lub przydatności danego towaru lub usługi. Problem z opisowością znaku towarowego pojawia się dosyć często, ponieważ przedsiębiorcy chcą, aby ich marka od razu kojarzyła się ze sprzedawanymi produktami lub świadczonymi usługami. Oczywiście, z marketingowego punktu widzenia jest to na pewno ważny argument, natomiast trzeba uważać, aby nazwa firmy była sugerująca, ale nie opisowa. Na przykład nazwa piekarni „Świeże bułeczki“ będzie nazwą opisową, bo wskazuje na jakość („świeże“) oraz na rodzaj towaru („bułeczki“). Nazwa sugerująca z kolei ma wywoływać u odbiorców skojarzenia z konkretnym towarem/usługą, ale wprost nie opisuje tego towaru/usługi.
Jeżeli dany znak towarowy nie kwalifikuje się pod żadną z przesłanek bezwzględnej odmowy rejestracji, należy sprawdzić, czy nie narusza on praw innych osób, w szczególności prawa autorskiego oraz prawa do zarejestrowanego znaku towarowego. Jeżeli chodzi o prawa autorskie, to występują one w szczególności przy logo danych firm. Zawsze należy zadbać o to, aby z osobą, która stworzyła naszej firmie identyfikację wizualną podpisać umowę o przeniesienie autorskich praw majątkowych do tej identyfikacji wraz z klauzulą obejmującą zgodę na rejestrację jej elementów jako znaków towarowych. Jeżeli znak towarowy nie narusza praw autorskich, należy następnie sprawdzić, czy w bazach zgłoszonych i zarejestrowanych znaków towarowych nie widnieje już znak identyczny lub podobny. Każdy właściciel wcześniej zgłoszonego lub zarejestrowanego znaku towarowego ma prawo do wniesienia swojego sprzeciwu do nowo zgłaszanego znaku w terminie 3 miesięcy od daty publikacji tego znaku.
W jaki sposób bada się identyczność lub podobieństwo znaków towarowych? Po pierwsze, znaki towarowe muszą być zarejestrowane/zgłoszone na tym samym terytorium. Jeżeli chcemy zarejestrować znak towarowy na terytorium Polski, a widzimy, że w bazach znaków towarowych widnieje znak identyczny lub podobny do naszego, ale zarejestrowany w USA, to nie powinny one wchodzić w kolizję ze względu na inne terytorium obowiązywania ochrony. Po drugie, znak towarowy zawsze jest zastrzegany dla konkretnych, wskazanych we wniosku towarów i usług. Jeżeli chcemy zgłosić do ochrony w Polsce nazwę „ABCDE“ w zakresie produkcji odzieży, ale widzimy, że w bazach zarejestrowanych znaków towarowych na terytorium Polski widnieje już nazwa „ABCDE“, to nie popadajmy w panikę – najpierw sprawdźmy, na jakie towary i usługi została zarejestrowana nazwa naszej konkurencji. Jeżeli w wykazie będzie widniało na przykłada świadczenie usług fryzjerskich, to wtedy nasza nazwa nie wejdzie w kolizję z identyczną nazwą zastrzeżoną dla innych produktów i usług.
Kolejną kwestią, o której należy pamiętać przy wykonywaniu badania zdolności rejestrowej znaku towarowego, jest kwestia podobieństwa samych znaków. O ile nie ma większych problemów z wychwyceniem znaku identycznego, o tyle może pojawić się problem z określeniem stopnia podobieństwa danych oznaczeń. W badaniu podobieństwa danych nazw przedsiębiorstw bierze się pod uwagę nie tylko ich zapis, ale również wymowę, np. nazwy SAVANA oraz SA-VANA zostaną uznane za podobne, ponieważ mimo zapisania drugiej nazwy z myślnikiem, ich wymowa jest taka sama. Podobnie z nazwą SAVANA oraz SAWANA, czy też SA-WANA albo SA VANA czy SAVA-NA. Jak widzimy, każda taka kombinacja będzie uznana za podobną do siebie. Kwestia określenia podobieństwa oznaczeń oraz ryzyka sprzeciwu nie jest łatwa, więc warto takie zadanie zlecić profesjonalistom.
Na czym polega badanie zdolności rejestracyjnej znaku towarowego?
Badanie to polega na szczegółowej analizie możliwości rejestracji danego oznaczenia w Urzędzie Patentowym. Podczas takiego badania bierze się pod uwagę bezwzględne i względne przesłanki odmowy rejestracji. Weryfikacja obejmuje bazy znaków towarowych oraz planowane towary lub usługi, które mają być zastrzeżone.
Dlaczego warto badać znak towarowy przed jego rejestracją?
Dokonanie dokładnej i poprawnej analizy nazwy firmy ułatwi nam pozytywnie przejść przez proces rejestracyjny w Urzędzie Patentowym. Badanie to umożliwi dokonanie niezbędnych zmian w znaku, po to aby mógł on uzyskać ochronę. Jest to proces, który ułatwi ustalenie ryzyka związanego z występowaniem innych podobnych znaków oraz ewentualnych kolizji na poziomie zastrzeżonych towarów (klasyfikacja nicejska).
W jaki sposób badać zdolność rejestracyjną znaku towarowego?
Podczas badania zdolności rejestracyjnej znaku towarowego należy ustalić czy istnieją powody do odmowy zastrzeżenia znaku towarowego. Należy zwrócić uwagę czy min. istnieją już podobne lub identyczne znaki na rynku albo czy Twój znak nie narusza praw osobistych lub majątkowych osób trzecich. Znak towarowy nie może wprowadzać w błąd odbiorcę ani naruszać zasady porządku publicznego.
Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.